ח'4-פורום
האם אתה רוצה להגיב להודעה זו? אנא הירשם לפורום בכמה לחיצות או התחבר כדי להמשיך.
ח'4-פורום

אל תשכחו להירשם! כדאי לכם! (תירשמו עם השם שלכם)


You are not connected. Please login or register

סוף כל סוף- הסיכום למבחן!!!

2 posters

Go down  הודעה [עמוד 1 מתוך 1]

Admin


Admin

קודם כל מי שרוצה את המבחן בקובץ word הרגיל, שישלח לי אימייל ל-boot111409@yahoo.com.
הנה הוא- וחרישה נעימה! חחח...




הזנה
הקדמה:
כל היצורים החיים זקוקים לחומרים לשם גדילה, חידוש תאים, ואספקת אנרגיה.
לתהליך שבו הם מקבלים את חומרים אלו קוראים "תהליך הזנה".
סיכום תוכן מהספר: ע"מ 5-17
בסביבות החיים השונות (יבשה, ים.....) ניתן למצוא הרבה מינים של בעלי- חיים וצמחים החיים זה לצד זה, ותלויים זה בזה. את הקשר הזה בין אוכלים לנאכלים- (לדוג' נחש אוכל עכברים, ומשהו אחר אוכל נחש) קוראים בשם -"שרשרת מזון".
בשרשרת המזון עוברים חומרים מיצור חי ליצור אחר, שהם בונים את הגוף של אחד, ומשמשים כמזונו של האחר. חומרים אלו מתחלקים לשתי קבוצות: לחומרים אורגניים ולחומרים אנאורגניים.
חומרים אורגניים- כמו סוכרים, חלבונים, ושומנים, נוצרים בגוף של היצורים החיים, ומשמשים לבניית תאי גופם ולהספקת האנרגיה הדרושה לקיומם.
מולקולה- יחידת גודל הכי בסיסית שמאפיינת חומר (מורכבת מכמה אטומים).
המולקולה של חומרים אורגניים לרוב מכילה פחמן.
נוצרים בגופם של היצורים החיים, ומשמשים לבניית תאי גופם, ולהספקת אנרגיה.
חומרים אנאורגניים- דוגמאות- פחמן דו- חמצני, מים, חמצן, זהב וכו'.
חומרים אלו נמצאים בטבע הדומם, אך גם נמצאים בגוף של יצורים חיים.
*מורכבים ממגוון יסודות.
השרשרת עצמה-
יצרנים- הצמחים- הם לוקחים חומרים אנאורגניים מהאדמה ומהאוויר(מהאדמה- מים ומינרלים, ומהאוויר-פחמן דו- חמצני) והופכים אותם לאורגניים בתהליך הפוטוסינתזה.
צרכנים ראשוניים-בע"ח צמחוני- ניזונים מצמחים
צרכנים משניים-בע"ח בשריים- ניזונים מצרכנים ראשוניים
מפרקים- חיידקים ופטריות- לוקחים את החומרים האורגניים מהיצרנים ומשני הצרכנים והופכים אותם לאנאורגניים. הם ניזונים מהפרשות בע"ח, צמחים נבולים, ומגופות.
* יש גם את טורפי העל-(שאף אחד לא טורף אותם) אבל לא נראה לי שמכניסים אותם לתוך השרשרת.
*אוכלי-כל: אוכלים גם צמחים וגם בע"ח.
כך השרשרת חוזרת על עצמה בדרך שהצמחים יוצרים חומרים אורגניים, הצמחוניים אוכלים את הצמחים, הבשריים אוכלים את הצמחוניים, הפטריות והחיידקים ניזונים מכולם, והופכים את החומרים האורגניים בחזרה לאנאורגניים כדי שהצמחים יוכלו להשתמש בהם מהתחלה.





מארג מזון-
מארג מזון הוא שרשרות מזון שקשורות ביחד והופכות למעין מארג, וככל שהיא מסובכת יותר, כך היא מאזנת את עצמה טוב יותר אם בעל- חיים או מרכיב במארג נפגע.
הסבר: לדוגמה הארנב אוכל שיח והנשר אוכל את הארנב, אבל גם השועל אוכל ארנבים, ובנוסף לארנבים הוא גם אוכל עכברים. גם נחשים אוכלים עכברים, והנשר אוכל בנוסף לארנבת גם את הנחש.
כך נוצר סיבוך ונוצר מארג להלן:


\חגב----לטאה
\ |
שיח----ארנב-----נשר
| | \
| שועל \
| \ \
עכבר\ -----נחש
(הערה: אתם לא יודעים כמה זמן זה לקח להתאים הכל ככה חחח...)

גם למדנו קצת על זה ורציתי להוסיף את זה ליתר ביטחון- "כל היצורים בנויים ממים, ממלחים ומחומרים אורגניים"
החומרים בגוף מתחלקים לאנאורגניים- מים ומלחים.
ולאורגניים- פחמימות, חלבונים, וחומרים שומניים.
המים הם חלק גדול מכל היצורים החיים כי הם עוזרים לבצע כל מיני פעילויות כמו קליטת חומרים, פליטתם וכו'.
(אני לא בטוח שצריך לדעת את זה, אבל תדעו ליתר בטחון).
פחמימות-
בקבוצת הפחמימות יש חומרים שמוכרים לנו כגון עמילן או סוכר קנה, שמשמשים להמתקת מזוננו. הפחמימות בנויות מאטומים של פחמן, מימן וחמצן.
הן הכרחיות לייצור של חומרים המשתתפים בבניית התאים, וחלק מהן משמש כחומר תשמורת- מאגר אנרגיה לגוף.
החומרים בקבוצת הפחמימות גם נקראים סוכרים.
המולקולה של הסוכר הקטנה ביותר נקראת חד- סוכר (מונומר), ומהן ניתן לבנות מולקולות של דו סוכרים- הבנויות משתי יחידות של חד- סוכר הקשורות זו לזו. גם יש את הרב- סוכרים (פולימר)שהם בנויים מהרבה יחידות של חד- סוכר, המסודרים בשרשראות.
אפשר לומר שהחד סוכרים מהווים "יחידת בניין" שמהן בנויים הסוכרים השונים.
הסוכרים השונים נבדלים בתכונותיהם, לדוג' חד- סוכר ודו- סוכר מסיסים במים, ורובם בעלי טעם מתוק. הרב סוכרים אינם מסיסים במים, ואינם מתוקים. החד סוכרים הם קטנים ולכן יכולים לחדור דרך קרום התא, שהתא צריך בשביל לבצע "נשימה תאית". הדו- סוכרים והרב- סוכרים גדולים מאוד ולכן לא יכולים להכנס דרך התא, אבל הגוף שלנו יכול לפרק אותו לחד- סוכרים, וכך הם יכולים להכנס דרך קרום התא.
תפקודם העיקרי של הסוכרים הוא בהספקת אנרגיה לתהליכי החיים בתא.
סוכרים נפוצים:
חד- סוכר:
גלוקוז- סוכר חשוב המהווה מקור אנרגיה.
פרוקטוז- סוכר פירות.
גלוקטוז- סוכר חלב.
דו- סוכר:
סוכרוז- גלוקוז פרקטוז, בשורש סלק, ובקנה סוכר.
לקטוז- גלקטוז גלוקוז- סוכר החלב.
מלטוז- 2*גלוקוז.
רב- סוכר:
תאית- בונה את דופן התא הצמחי.
גליקוגן- חומר תשמורת בבע"ח, המצוי בכבד ובשרירים.
עמילן-חומר תשמורת בצמחים, המצוי בזרעים ובפקעות.
חומר תשמורת:
חומר תשמורת נחשב בייצור מסוים לכזה אם:
1. החומר נאגר בגוף הייצור.
2. לייצור יש את היכולת לבנות את חומר התשמורת מאבני הבניין שלו.
3. הייצור יכול לפרק את החומר בעת הצורך.
* חומר התשמורת מתפרק מתי שאנחנו צריכים סוכר זמין בשביל פעילות מאומצת.
מסיסותם של חומרי התשמורת במים קטנה ביותר.
עמילן- חומר תשמורת עיקרי בצמחים. העמילן מתפרק ומתקבל גלוקוז זמין לצמח (בעת הצורך).
גליקוגן- חומר התשמורת של בע"ח (בנוסף לשומנים בשעת הצורך). הגליקוגן מתפרק לגלוקוז- ומשמש כמקור אנרגיה בתאי השריר.

הרחבה קצת על תאית-
נמצאת בדופן התא של הצמח. אינה מתמוססת במים, והגוף לא יכול לפרקה, ולכן אינה חומר תשמורת.
*מעלי גירה יכולים לפרק תאית כיוון שבמערכת העיכול שלהם מצויים חיידקים המכילים את האנזים המפרק תאית.

סוכרת-מה קורה אצל אנשים שהלבלב שלהם פגוע?- אכילת פחמימות מעלה את רמת הסוכר בדם.
הסוכר לא מועבר אל התאים כיוון שהלבלב לא מפריש אינסולין (החומר שנותן לסוכרים להכנס לתא). נוצר מצב שבתאים אין סוכר, ודבר זה פוגע בתהליך הפקת אנרגיה בתא-(נשימה תאית).
פירוש מושגים:

שרשרת מזון- בהתחלה נתתי דוגמא, אבל בכללי זה רצף של יצורים שכל אחד אוכל את הזה שלפניו ונאכל ע"י זה שאחריו.
פירמידת מזון- לצערי המורה לא ממש לימדה, ורק הסבירה היום בקצרה שהכי למטה זה יצרנים, אז צרכן ראשוני, ואז צרכן משני. היא אמרה שככל שמשהו יותר למעלה כך מספר הפרטים (מספר היצורים) של אותו הקבוצה על כדור- הארץ קטן יותר, וגם כמות האנרגיה בו. היא הוסיפה שיש 2 דרכים להפחתת אנרגיה- 1. הפרשות 2. פליטת חום.
אוטוטרופ- (הזנה עצמית)- כך נקראים היצרנים בגלל שהם מצרים את המזון (החומרים האורגניים) בתהליך הפוטוסינתזה.
מקור אנרגיה ראשוני: השמש.
הטרוטרופ- (הזנה שונה)- כך נקראים הצרכנים. דרך הזנתם שונה משל היצרנים כי הם ניזונים מיצורים אחרים, שהם צרכו חומרים אורגניים.
לדוג': בע"ח, פטריות, רוב החיידקים.
מקור אנרגיה ראשוני: חומרים אורגניים.
אינדקטורים- אינדקטור הוא חומר המזהה נוכחות של חומר אחר ע"י שינוי צבעו.
למדנו שיוד ובנדיקט הם אינדקטורים- בנדיקט מזהה גלוקוז (משנה צבע לכתום), ויוד מזהה עמילן (משנה צבע לסגול- שחור).





סוף כל סוף אחרי שעתיים של חפירה קשה על כל החומר שלמדנו השנה, אני שמח שסיימתי את הסיכום. אם אתם רוצים להגיד לי איזה טעות בסיכום- בכיף! אם אתם רוצים להודות לי- בכיף!
מקווה שעזרתי, ג'יי

https://het4atar.forumisrael.net

BNRK


אשף הפורומים
אשף הפורומים

תודה רבה לג'יי וכל הכבוד שהשקעת מזמנך לעזור לחבריי הכיתה להצליח במבחן ושקידמת את האתר שלנו!!!

Admin


Admin

BNRK כתב:תודה רבה לג'יי וכל הכבוד שהשקעת מזמנך לעזור לחבריי הכיתה להצליח במבחן ושקידמת את האתר שלנו!!!
חחח שמחתי לעזור!!!

https://het4atar.forumisrael.net

חזרה למעלה  הודעה [עמוד 1 מתוך 1]

Permissions in this forum:
אתה לא יכול להגיב לנושאים בפורום זה